افسردگی بعد از مرگ همسر
نوشته شده توسط : ذهن نو

افراد با توجه به میزان علاقه ای که نسبت به یکدیگر دارند و همچنین مدت زمانی که باهم گذرانده اند؛ احتمالا در زمان تنهایی، مشکلات زیادی را تجربه خواهند کرد. این موضوع می‌تواند جنبه های مختلف زندگی را تحت تاثیرقرار دهد به همین دلیل بهتر است با کمک یک روانشناس به مدیریت و کنترل آن پرداخت

افسردگی بعد از مرگ همسر یکی از واکنش های طبیعی افراد نسبت به این موضوع است. همه افراد بعد از دست دادن عزیزان خود غم و اندوه شدیدی را تجربه می‌کنند که بعد از مدتی برطرف شده و می‌توانند با این موضوع کنار بیایند. واکنش افراد نسبت به این موضوع متفاوت است. همچنین ظرفیت و سلامت روانی خود فرد نیز در این مورد دخیل است. اما به طور کلی برحسب تحقیقاتی که در این زمینه انجام شده است؛ بیشترین میزان غمی که فرد می‌تواند در زندگی تجربه کند؛ مرگ همسر است.

افراد با توجه به میزان علاقه ای که نسبت به یکدیگر دارند و همچنین مدت زمانی که باهم گذرانده اند؛ احتمالا در زمان تنهایی، مشکلات زیادی را تجربه خواهند کرد. این موضوع می‌تواند جنبه های مختلف زندگی را تحت تاثیرقرار دهد به همین دلیل بهتر است با کمک یک روانشناس به مدیریت و کنترل آن پرداخت. برای دریافت مشاوره روانشناسی ذهن نو کلیک کنید.

برای دریافت مشاوره در زمینه افسردگی بعد از مرگ همسر می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن ثابت با شماره 9099070354 جهت ارتباط با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو تماس حاصل نمایید.

 منبع: افسردگی بعد از مرگ همسر

افسردگی بعد از مرگ همسر 

هر کس حالات و هیجانات مختلفی در زمان ناراحتی دارند. به طور کلی سوگ پنج مرحله کلی داشته که افراد به طور متفاوت آن را تجربه می‌کنند. همچنین نمی‌توان مدت زمان معینی برای این موضوع در نظر گرفت چرا که عوامل مختلفی در این دوره موثر بوده و زندگی افراد را تحت تاثیر قرار می‌دهد. نمی‌توان افراد را به دلیل ناراحتی بیش از حد و یا ناراحت نبودن مقصر دانست. تنها باید با داشتن اطلاعاتی در این زمینه و همچنین کمک کردن به آنها به روش های مختلف از بروز مشکلات بیشتر پیشگیری کرد.

 

نشانه های افسردگی بعد از مرگ همسر

 

نشانه های افسردگی بعد از مرگ همسر، بعد از مدتی به شکلی واضح خود را نشان می‌دهند. افسردگی یکی از اختلالات روان است که اصلی ترین نشانه آن عدم احساس لذت و خوشحالی برای مدت زمان طولانی است. این موضوع بعد از مرگ همسر نیز تقریبا با نشانه های مشابهی خود را نشان می‌دهد که دلیل آن نیز مشخص است. افراد بهتر است برای تشخیص دقیق و به موقع نشانه ها از یک روانشناس کمک بگیرند. برخی از این علائم شامل موارد زیر می‌شوند. 

 

عدم پذیرش

انکار و عدم پذیرش یکی از مراحل اصلی سوگواری است که در قسمت قبلی به آن اشاره شد. افراد بعد از مدت زمانی کوتاه پس از مرگ همسر، هنوز نمی‌توانند این موضوع را به خوبی درک کرده و آن را بپذیرند. آنها را همواره به دنبال راهی هستند که زمان را به عقب برگردانده و یا خود را مقصر می‌دانند. در این شرایط بروز افسردگی بعد از مرگ همسر طبیعی بوده و احتمالا با گذشت مدتی نشانه ها برطرف می‌‌شوند.

 

ناامیدی و افسردگی بعد از مرگ همسر

یکی دیگر از نشانه های افسردگی بعد از مرگ همسر، ناامیدی در مورد همه چیز است. وقتی فردی دچار فقدان می‌شود؛ طبیعی است که هیچ امیدی به اتفاق های خوب نداشته و حتی دیگر تلاشی نیز در این زمینه نمی‌کند. زندگی برای فرد بازمانده کاملا بی معنا شده و همواره منتظر پایان آن است.

 

انزوا و گوشه گیری

در چنین شرایطی، فرد از دیگران فاصله گرفته و دیگر تمایلی به معاشرت با دیگران ندارد. انزوا و گوشه گیری از نشانه های بارز افسردگی بعد از مرگ همسر است که حتی می‌تواند این احساس را در او تشدید کند. افراد در این زمینه به دلایل مختلفی از جمع فاصله می‌گیرند. برای مثال برخی تصور می‌کنند که هیچ کس آنها را درک نکرده و ناراحتی آنها جدی گرفته نمی‌شود. برخی دیگر نیز انرژی برای معاشرت با دیگران ندارند و تنهایی را ترجیح می‌‌دهند.

 

افکار خودکشی

برخی از افرادی که همسر خود را از دست داده اند؛ به دلیل عدم توانایی کنترل احساسات و هیجانات خود در این دوران، دست به بروز رفتارهای پرخطر می‌زنند. حتی اگر اقدامی در این زمینه هم نکنند اما به آن فکر کرده و حتی گاهی با دیگران در این مورد صحبت می‌کنند. به همین دلیل بهتر است افراد را در این زمان تنها نگذاشته و تا حدامکان به آنها کمک کرد.

 

پیامدهای افسردگی بعد از مرگ همسر

با اینکه بروز افسردگی بعد از مرگ همسر تا حدی طبیعی است. اما بهتر است افراد هرچه زودتر در این زمینه اقداماتی کرده و برای درمان آن اقدام کنند. چرا که با طولانی شدن نشانه ها و یا شدت گرفتن آنها، کنترل احساسات سخت ترشده  و حتی منجر به مشکلات بیشتری می‌شود.

برای مثال برخی خودکشی کرده و یا به بیماری های جسمانی و روانی زیادی مبتلا می‌شوند. در چنین حالتی آنها ادامه عمر خود را در سختی و ناراحتی گذرانده  و دیگر هیچ کنترلی بر اوضاع ندارند. مرکز مشاوره ذهن نو با داشتن متخصصین مجرب و سابقه ای طولانی در زمینه درمان اختلالات مختلف، آماده خدمت رسانی در این زمینه به افراد است.

 

پیشگیری از بروز افسردگی بعد از مرگ همسر

بعد از شناسایی نشانه های افسردگی بعد از مرگ همسر و همچنین اطلاع از ابتلا به این اختلال، برای جلوگیری از بروز پیامدهای این موضوع، بهتر است به خود و یا اطرافیان تان کمک کنید. معمولا راه های درمان انواع افسردگی یکسان بوده؛ اما بهتر است این فرایند را تحت نظر یک متخصص پیش ببرید. 

فعالیت های بدنی

یکی از موثرترین راه های برای درمان افسردگی، ورزش است. در واقع یکی از دلایل بروز افسردگی کاهش میزان ترشح هورمون دوپامین است. که با ورزش این هورمون به همراه هورمون های شادی آور دیگری در مغز ترشح شده که منجر به مدیریت خلق و خوی افراد می‌شود. همچنین برای مدتی حواس آنها را از این موضوع پرت کرده و معطوف به فعالیت های بدنی می‌کند.

 

منظم کردن خواب

معمولا افرادی که در حال تجربه کردن افسردگی بعد از مرگ همسر هستند در خواب و اشتها نیز دچار مشکل می‌شوند. وقتی افراد نمی‌توانند در هنگام شب، به موقع به خواب بروند؛ افکار آزاردهنده ای به سراغ آنها آمده و مدام تکرار می‌شوند. همین افکار تا حد زیادی آنها در معرض افسردگی و دیگر مشکلات روانی مثل نشخوار فکری قرار می‌دهد. در چنین حالتی بهتر است افراد تخت خواب خود را ترک کرده و خود را به کار دیگری مشغول کنند. همچنین برای مصرف دارو در این زمینه باید از متخصص کمک بگیرند.

 

کمک گرفتن از مشاور

یکی از اصلی ترین راه های درمان افسردگی بعد از مرگ همسر، کمک گرفتن از روانشناس است. مشاور در این شرایط علل و همچنین نشانه ها را به خوبی شناسایی کرده و به استفاده از روش های مختلف این موضوع را درمان می‌کند. گاهی افراد راحت نیستند در این مورد با اطرافیان صحبت کنند. مشاورین ذهن نو آماده خدمت رسانی و کمک به افراد در این زمینه و انواع مختلف افسردگی هستند.

 

معاشرت با اطرافیان

در مورد افسردگی بعد از همسر، اطرافیان می‌توانند بسیار موثر واقع شوند. از آنجایی که افراد در این دوران از دیگران فاصله گرفته و مدام درگیر افکار ناراحت کننده خود هستند. اما با حضور در جمع تا حدودی از این مشکل دور شده و برای لحظاتی احساسات بهتری پیدا می‌کنند. حتی شاید در این دوران دوستان جدیدی پیدا کرده که شرایطی مشابه با فرد داشته و بتواند ارتباط خوبی با یکدیگر ایجاد کنند.

 

سندروم بیوه

سندروم بیوه بیشتر برای زنانی اتفاق می‌افتد که برای مدت زمان طولانی با همسر خود زندگی کرده اند و حتی از نظر جنسی نیز فعال بوده اند. مبتلایان به این سندروم از احساس ناراحتی و افسردگی که تجربه می‌کنند؛ احساس لذت کرده و حتی به ترحم دیگران نیز، نیاز دارند. این افراد احتمالا تا مدت ها نمی‌توانند با فرد دیگری ارتباط بگیرند. اما این سندروم کوتاه مدت بوده و قابل درمان است.

 

سخن پایانی

فراموش نکنید که ازدواج مجدد نیز می‌تواند یکی از راه های موثر برای غلبه بر افسردگی بعد از ازدواج باشد. اما افراد نباید در این مورد عجله کرده و شرایط روحی خود را در نظر داشته باشند. از طرفی همه افراد نیز بعد از مرگ همسر، افسردگی و حتی سندروم بیوه را تجربه نمی‌کنند. اما در صورت بروز نشانه های آن همچنین مشاهده آن در اطرافیان، بهتر است هرچه سریعتر در این زمینه اقدام کرده و به خود و دیگری کمک کنید. گاهی فرد مجبور به دارودرمانی است؛ که در این زمینه نیز باید با متخصص مشورت کند. به طور کلی ترکیب دارودرمانی و همچنین رواندرمانی، بهترین راه برای درمان این مشکل هستند.

برای دریافت مشاوره در زمینه افسردگی بعد از مرگ همسر می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن ثابت با شماره 9099070354 جهت ارتباط با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو تماس حاصل نمایید

منبع: افسردگی بعد از مرگ همسر





:: برچسب‌ها: افسردگی بعد از مرگ همسر ,
:: بازدید از این مطلب : 182
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 12 مهر 1402 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: